CPU SERVICE Spółka z o.o. | 03-117 Warszawa ul. Jana Żiżki 3 | tel.: +48 22 744-53-20 | mail: biuro@cpuservice.pl | NIP: 5242764301 | KRS: 0000484413 | REGON: 146952724

CPU Service

Serwis bibliotek, serwerów i macierzy.

Cykl życia sprzętu, czyli czym jest EOL i EOSL?

Przemyślane decyzje dla Twojego biznesu

Zarządzając Twoim przedsiębiorstwem jedną z rzeczy, które musisz brać pod uwagę jest utrzymywanie wykorzystywanego sprzętu komputerowego (czyli hardware) w dobrym stanie technicznym. Szczególnie, jeśli jest to większa firma, gdzie ze względu na większą liczbę pracowników czy też szerszy obszar produkcji jest go więcej i odgrywa on dużą rolę w codziennej pracy.

Istotny jest tutaj nie tylko koszt jego zakupu, ale również serwisowania. Stąd warto skupić się nie tylko na cenie, ale również jakości wybieranego hardware’u. Co więcej, powinieneś dowiedzieć się, czym jest cykl życia sprzętu (EOL i EOSL), oraz efektywnie zarządzać jego utrzymywaniem nie tracąc pieniędzy na niewłaściwe serwisowanie czy przedwczesną wymianę. W tym artykule znajdziesz informacje o EOL oraz EOSL, które pomogą Ci podejmować przemyślane i trafne decyzje co do urządzeń wykorzystywanych w Twojej firmie.

Czym jest hardware i co się z nim wiąże?

Zacznijmy od pojęcia hardware, które jest tutaj podstawą. W ogólnym rozumieniu jest to wszelkiego rodzaju sprzęt komputerowy w formie urządzeń. Możemy tutaj zaliczyć płytę główną oraz urządzenia peryferyjne, takie jak dysk twardy, monitor czy klawiatura. Oprócz nich będzie to również procesor (CPU) i pamięć komputerowa (RAM), a także dodatkowe urządzenia multimedialne, na przykład drukarka.

Często elementy hardware’u wytwarzane są przez OEM (Original Equipment Manufacturer), czyli producenta oryginalnego wyposażenia, które może być odsprzedawane dalej przez innych producentów. Zazwyczaj określa on długość cyklu życia sprzętu (EOL oraz EOSL), o których dowiesz się więcej poniżej. Najczęściej OEM szacuje EOL oraz EOSL na okres 3 do 5 lat, po których sugeruje wymianę urządzeń na nowe. Wbrew pozorom, często robi się to nie dlatego, że przestają one działać. Powodem jest promowanie i zwiększenie sprzedaży nowszych produktów, które OEM wprowadzają do swojej oferty.

Co to jest EOL sprzętów?

Rozwinięcie tego skrótu brzmi “end-of-life", czyli koniec żywotności hardware’u (lub software’u). W praktyce nie odnosi się to do nagłego zaprzestania działania urządzenia czy oprogramowania, ale do zmniejszenia jego użyteczności w porównaniu do nowszych dostępnych na rynku. Producenci oznajmiając EOL decydują się na zaprzestanie:

  • działań marketingowych w związku z produktem,
  • wprowadzania kolejnych partii do sprzedaży,
  • produkowania części zamiennych hardware’u.


Można zobrazować to przykładem oprogramowania komputerowego, którego producent określił już EOL. Po upływie jego terminu nie tylko zostaną zatrzymane jego aktualizacje oraz sprzedaż, ale zostanie ono także zastąpione nowszą generacją. Może również przestać być kompatybilne z nowymi modelami komputerów, natomiast będzie posiadało ostatnią, stabilną wersję bez aktualizacji. Jednakże, mimo ustalenia terminu EOL, OEM może wciąż oferować usługi serwisowe oprogramowania czy hardware’u i będziesz mógł łatwo z nich skorzystać.

Czym w takim razie nazywamy EOSL urządzeń?

EOSL oznacza “end-of-service-life", co w tłumaczeniu na język polski równa się nie tylko upływie żywotności produktu, ale również zakończeniu świadczenia związanych z nim usług serwisowych. Jest to ostatnia faza cyklu życia sprzętu. OEM tym samym rezygnuje nie tylko ze sprzedaży nowych partii hardware’u lub oprogramowania oraz jego aktualizowania, ale również z oferowania wsparcia technicznego dotyczącego danego produktu. Jeśli OEM zdecyduje się jednak na opcjonalne wsparcie po upływie terminu EOSL, będziesz musiał ponieść dodatkowe koszty - o wiele większe niż dotychczas.

Co możesz zrobić, aby uciąć koszty na końcu cyklu życia sprzętu?

Jeśli chcesz uniknąć częstej wymiany hardware’u na całkiem nowy, zatrzymaj produkt mimo upływu terminu EOL oraz EOSL. Oczywiście jedynie w przypadku, gdy wciąż odpowiada potrzebom Twojego przedsiębiorstwa. Kiedy pojawi się awaria i konieczność serwisowania, nie przepłacaj u OEM – skorzystaj z usług zewnętrznych dostawców. Ich ceny są znacznie niższe, a otrzymasz równie szybkie i efektywne wsparcie oraz fachową poradę.

Atrakcyjność ofert zewnętrznych dostawców wynika między innymi z dostępności informacji o produkcie i dodatków do niego po upływie EOL i EOSL. Jednym z takich zewnętrznych usługodawców jest CPU SERVICE, który prowadzi między innymi serwis i naprawę serwerów, macierzy oraz bibliotek. Skorzystaj naszych usług i zaoszczędź na utrzymaniu hardware’u!